Webinaaritallenne: Osaamismerkit käyttöön opiskelijoiden kanssa (Poluttamo)

Osaamismerkit käyttöön opiskelijoiden kanssa
16.1.2018

Omnian autoalan osaamismerkit kertovat osaamisesta laajemmin kuin pelkät OPSin sisällöt. Viime syksynä testattiin, kuinka opiskelijoiden perehdytys voidaan pelillistää ja osaamismerkkejä hyödyntää sekä motivoinnissa että opiskelijoiden tukemisessa.

Webinaarissa Esko Lius Omniasta kertoo tarkemmin mitä tehtiin, mitä opittiin ja mitä tulisi ottaa huomioon, jos ja kun osaamismerkkejä lähdetään hyödyntämään in/nonformaalin osaamisen näkyväksi tekemiseksi.

Esitysdiat

Tutustu myös muihin Poluttamo-webinaareihin

Tuotu lähteestä: Poluttamo

DigiKilta-seminaari Oulussa 13.2.2018: Tekoälyä, lohkoketjuja sekä yritysyhteistyötä ja kokeilutoimintaa koulumaailmassa (DigiKilta)

Minkälaisia muutoksia tekoäly tuo oppimiseen ja opettamiseen? Entä työelämään? Onko lohkoketjuteknologia koulutusmaailmalle uhka vai mahdollisuus?

DigiKilta-hanke järjestää oppimisen ja opettamisen lähitulevaisuuteen kurkistavan seminaarin Oulussa helmikuussa.

Aika

13.2.2018 klo 8.30 – 16.00

Tapahtumapaikat

Metsokankaan koulu
Metsänhoitajantie 5, Oulu

Hotelli-ravintola Lasaretti
Kasarmintie 13b, Oulu

Tapahtumapaikat kartalla

Ohjelma

8.00 – Bussikuljetus osallistujille Oulun keskustasta Metsokankaan koululle

Metsokankaan koulu

Metsänhoitajantie 5, Oulu

8.30 – 9.00 – Aamukahvi

9.00 – 9.05 – Alkusanat – päivän ohjelma alkaa – Juha Alatalo, Projektisuunnittelija, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

9.05 – 9.45 – Metsokankaan koulun esittelyKalle Komulainen, rehtori, Metsokankaan yhtenäisperuskoulu

Yritysyhteistyö ja kokeilutoiminta Metsokankaalla

9.45 – 9.55 – Tauko

9.55 – 10.15 – Opetuksen digistrategiatyö Oulussa – Digiloikka2020-hankkeen esittely – Ville Lankinen ja Anssi Tossavainen, Digiloikka2020-hanke, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut

10.15 – 10.45 – Koulukierros Metsokankaalla

10.45 – Aamupäivän ohjelma Metsokankaalla päättyy

Bussikuljetus Metsokankaan koululta Hotelli-ravintola Lasarettiin

Hotelli-ravintola Lasaretti

Kasarmintie 13b, Oulu

11.15 – 12.15 – Lounas

12.15 – 12.30 – Uusi peruskoulu -ohjelman kuulumisia – Tavoitteista toimintaanSanna Vahtivuori-Hänninen, Projektipäällikkö, Uusi peruskoulu -ohjelma, Opetus- ja kulttuuriministeriö

12.30 – 13.30 – Tekoäly opetuksessa ja oppimisessaHarri Ketamo, Tutkija, yrittäjä, Headai

13.30 – 14.00 – Lohkoketjut: uhka vai mahdollisuus koulutusmaailmassaJarmo Viteli, Tutkimusjohtaja, Tampereen yliopisto

14.00 – 14.30 – Iltapäiväkahvi

14.30 – 15.15 – Tekoäly ja työelämän muutosOlli Koski, Johtaja, Elinkeino- ja innovaatio-osasto, Työ- ja elinkeinoministeriö

15.15 – 15.45 – Kuullun ja nähdyn kommentointia: trendejä vai todellisuutta? Oppimisen ja opettamisen lähitulevaisuusJari Laru, Yliopistonlehtori, Oulun yliopisto

15.45 – 16.00 – Loppusanat Jari Harvio, Projektipäällikkö, DigiKilta-verkostohanke – Opetusteknologiapäällikkö, Hämeenlinnan kaupunki

Osallistumismaksu

60 € (alv 0 %) per henkilö.

Hintaan sisältyy tapahtuman ohjelma, ruokailut sekä bussikuljetukset.

Ilmoittautuminen

Tapahtumaan ilmoittaudutaan verkkolomakkeella 5.2.2018 mennessä.

Mukaan mahtuu 60 ensimmäisenä ilmoittautunutta.

Mahdollisista peruutuksista voi ilmoittaa sähköpostitse: niina.kesamaa@eoppimiskeskus.fi 5.2.2018 mennessä tehdyt ilmoittautumisten peruutukset huomioidaan laskutuksissa.

Majoitus

DigiKilta-hanke on varannut tapahtuman osallistujia varten majoituskiintiön muutamasta hotellista 12.-13.2.2018. Alla hotellien tiedot ja majoituksen varausohjeet.

Huomaathan, että huoneita on tarjolla rajallinen määrä.

Majoitus on omakustanteinen.

Hotelli Lasaretti

Kasarmintie 13b, Oulu
www

  • 1 hengen huone 110 €
  • 2 hengen huone 120 €

Hintaan sisältyy buffetaamiainen ravintolassa, aamu- ja iltasauna uinteineen sekä kuntosalin käyttö aamulla ja illalla.

Varaukset koodilla DigiKilta. Koodi on voimassa niin kauan kuin huoneita riittää, kuitenkin korkeintaan 28.1.2018 saakka.

Hinnat ovat voimassa ainoastaan hotellista suoraan varattaessa p. 020 7574700 tai lasaretti@lasaretti.com.

Scandic Oulu

Saaristonkatu 4, Oulu
www

  • 1 hengen huone 108 €
  • 2 hengen huone 128 €
  • 3 hengen huone 148 €

Hintaan sisältyy luomutuotteita sisältävä aamiainen sekä langaton internet.

Jokainen majoittuja varaa huoneensa itse suoraan hotellista varaustunnusta DIG120218 käyttämällä. Koodi on voimassa niin kauan kuin huoneita riittää, kuitenkin korkeintaan 29.1.2018 saakka.

Hotellin puhelinnumero +358 8 5431 000 ja sähköposti oulu@scandichotels.com.

Radisson Blu Hotel Oulu

Hallituskatu 1, Oulu
www

  • 1 hengen huone 120 €
  • 2 hengen huone 140 €

Hintaan sisältyy runsas buffetaamiainen, aamu- ja iltasauna, langaton laajakaista sekä kuntosalin käyttömahdollisuus. Hinnat sisältävät ALV:n.

Jokainen majoittuja varaa huoneensa itse suoraan hotellista varaustunnusta DIGIKILTA käyttämällä. Koodi on voimassa niin kauan kuin huoneita riittää, kuitenkin korkeintaan 30.1.2018 saakka.

Hotellin puhelinnumero 020 1234 730 ja sähköposti sales.oulu@radissonblu.com.

Tuotu lähteestä: DigiKilta

Webinaareja tarjolla! (Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut)

LOVO-hanke tarjoaa kaksi webinaaria oppimisen ja osaamisen arviointiin liittyen! Asiantuntijoina: Pekka Peura ja Matleena Laakso. Ilmoittaudu mukaan! Webinaarit ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Osallistumislinkki toimitetaan ilmoittautuneille.

 

Sähköiset työkalut oppimisen ja osaamisen arvioinnissa 21.2.2018 klo 13-15
Asiantuntijana Matleena Laakso (www.matleenalaakso.fi
)

Verkkokoulutuksessa perehdytään laajaan valikoimaan verkon maksuttomia sovelluksia, joita voi hyödyntää arvioinnissa. Kokeilemme itse useita sovelluksia ja kuulet esimerkkejä, miten muut ovat niitä käyttäneet. Tällaisia ovat erilaisten koe- ja kyselytyökalujen ohella mm. sovellukset, joilla tehdään sähköisiä julkaisuja ja erilaisia videoita. Myös erilaisilla yhteisen tuottamisen sovelluksilla voidaan tuoda oppimisprosessi näkyväksi ja arvioida sitä pitkin matkaa. Moni sovellus sopii arvioinnin lisäksi myös osaamisen kartoittamiseen opintojakson alussa tai osallistujien aktivointiin opetuksen aikana työskenneltiin sitten verkossa tai kasvotusten.

Vaikka koulutukseen on mahdollista osallistua mobiililaitteella, on suositeltavaa osallistua pc-koneella, jolloin Adobe Connect -videoneuvottelun ulkopuolisten palveluiden kokeileminen onnistuu joustavammin.

Ilmoittaudu tästä linkistä

Osaamista ja oppimista tukeva arviointi verkko-opetuksessa 14.3.2018 klo 13-15. Asiantuntijana Pekka Peura. 

Arvioinnilla on kaksi laajempaa tehtävää: kannustaa ja ohjata opiskelijoiden oppimista sekä antaa luotettavaa kriteeripohjaista tietoa opiskelijoiden osaamistasosta arviointihetkellä. Näitä kahta ei voida tehokkaasti toteuttaa samanaikaisesti ja samoilla työkaluilla niiden erilaisen luonteen (toinen on jatkuvaa, toinen tapahtuu tietyllä hetkellä) sekä erilaisten tavoitteidensa takia. Kuitenkin nykyinen tapamme tehdä arviointityötä kaikilla kouluasteilla alakoulusta korkeakouluun pohjautuu toimintatapoihin, joilla näitä arvioinnin kahta erilaista tehtävää yritetään toteuttaa samanaikaisesti. Se ei ole järkevä tapa toimia.

Parempi toimintatapa olisi erottaa nämä kaksi arvioinnin tehtävää erilleen siten, että myös opiskelijat ymmärtävät nämä kaksi arvioinnin tehtävää sekä milloin kumpaakin ollaan soveltamassa heidän opintojensa tukena. Koulutuksessa käydään läpi tarkemmin arvioinnin molemmat tehtävät, milloin ja miten kumpaakin tulisi soveltaa sekä mitä työkaluja opettajilla on näiden toteuttamiseen sekä kontakti että verkko-opetuksessa.

Referenssivideoita arvioinnin kehittämisestä, joita Pekka Peura on tehnyt opettajien käyttöön:

Arviointikulttuurin muutos osa 1 – havaintoja nykytilasta: https://youtu.be/LS4i7G8cVRU

Dynaaminen itsearviointi Google Sheetsilla osa 1 – työkalun esittely ja käyttö: https://youtu.be/kW7McP_0H7o

Oppimisen edellytykset ja niiden tukeminen – osa 1: https://youtu.be/nW2uDOdbs7E

Ilmoittaudu tästä linkistä

Tuotu lähteestä: Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut

Poluttamo-webinaari: Osaamismerkit käyttöön opiskelijoiden kanssa (Poluttamo)

16.1.2018 klo 14.00-14.30
Webinaarihuoneen osoite:
http://eoppimiskeskus.adobeconnect.com/poluttamo/

Omnian autoalan osaamismerkit kertovat osaamisesta laajemmin kuin pelkät OPSin sisällöt. Viime syksynä testattiin, kuinka opiskelijoiden perehdytys voidaan pelillistää ja osaamismerkkejä hyödyntää sekä motivoinnissa että opiskelijoiden tukemisessa.

Webinaarissa Esko Lius Omniasta kertoo tarkemmin mitä tehtiin, mitä opittiin ja mitä tulisi ottaa huomioon, jos ja kun osaamismerkkejä lähdetään hyödyntämään in/nonformaalin osaamisen näkyväksi tekemiseksi.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautumislomake >>>

Webinaari on kaikille avoin ja maksuton.


Tuotu lähteestä: Poluttamo

Pääsykoe osana osallistavaa verkko-opetusta (Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut)

TaM Panu Pohjola, kuvataiteen lehtori, Lapin ammattikorkeakoulu

Kirjoitus on aiemmin julkaistu Pohjoisen tekijät -blogissa

 

Olen LOVO hankkeen aikana päässyt syventymään verkko-opetuksen tehokkaampaan hyödyntämiseen ja osallistamisen lisäämiseen verkko-opetuksessa. Hankkeen ulkopuolinen, mutta siihen liittyvä, ITK2017 konferenssivierailu Hämeenlinnaan avasi aika paljon uusia näkymiä näihin aiheisiin.

Lähdin konferenssiin tutkimaan ennen kaikkea digitalisaation mahdollisuuksia ja uhkia opetuksessa sekä mediaelementtien tuottamista verkko-opetukseen, mutta varsinainen jalokivi tipahti syliin lähes sattumalta kun valitsin kahden ennalta ruksitun ohjelman väliin sopineen Satakunnan ammattikorkeakoulun esityksen.


SAMK verkkopääsykoe

Pekka Kuisma ryhmineen esitteli pääsykokeen verkkototeutusta. SAMK:n pääsykoe on 5 opintopisteen avoimen korkeakoulun kurssi, jonka hakijat suorittivat verkossa. Avoimen korkeakoulun opinnoista sai jokainen kurssin suorittanut hakija todistuksen ja oppilaitos luonnollisesti sitä kautta rahoitusta valintakokeen järjestämiseen.

Uudistus oli vaatinut sitoutumista oppilaitoksen johdolta, tietohallinnolta, hakijapalveluilta, viestinnältä, kirjastolta ja oppitoimistolta. Kolme opettajaa on kiinnitettynä vuoden ympäri tuottamaan tähän pääsykoe/avoimeen kurssiin sisältöä ja suunnitelmia jo siitäkin syystä, että pääsykoe tulee vaihtua joka kerralla. Sen täytyy luonnollisesti olla hyväksi luettava myöhemmin ja sen on mitattava opiskelijan halua ja kykyä suoriutua opinnoista sujuvasti ja menestyksekkäästi.

Opettajaryhmä toimii myös yhteyshenkilönä tukiryhmiin, tuottaa markkinointimateriaalia ja arviointiohjeita tuhannen pääsykoe suorituksen arviointiin jokaisella pääsykoekerralla. Pääsykoekurssi oli rakennettu niin, että alkupään kysymykset ovat helpompia, koukuttavia monivalintakysymyksiä, joiden arviointi on automatisoitu, mutta loppupään hankalammat esseet pitää lukea ja pisteyttää. Koska loppupään tehtävillä on arvioinnissa suurempi painoarvo, on arviointiohjeiden oltava hyvin tehtyjä, koska käytännössä koko opetushenkilöstö osallistuu arviointiin osallistujien suurien määrien takia.

Opettajaryhmä tuottaa myös ebook materiaalin, koska se on oltava kaikkien hakijoiden saatavana.


Pääsykoe hakijan näkökulmasta

Koe/kurssi etenee siten, että opiskelija tekee itselleen avoimen moodlen tunnukset, joilla kirjautuu opintojaksolle. Hän saa ohjeet ja materiaalin ja kun on niihin tutustunut voi testata koetta, että pääsee systeemistä selville. Kun koe alkaa, alkaa myös ajastettujen kysymysten nopeatempoinen suorittaminen lunttauksen tms. väärinkäytösten välttämiseksi. Hakija nauhoittaa myös hakuvideon, jonka lopussa näyttää henkilötodistuksensa kameralle.

Kaikkea tätä varten opettajaryhmä joutuu huolehtimaan myös tarkan ohjeistuksen tekemisestä sidosryhmien kanssa ja avulla mm. avoimen moodlen osalta.

Vetämääni LOVO pilottiin tämä toi uuden vaatimustason, toisen kierroksen muutoksiin vaikutti siis osaltaan myös ajatus sen käyttämisestä kuvataiteen pääsykokeena ja/tai avoimen korkeakoulun kurssina.


Verkkomuotoinen pääsykoe Lapin ammattikorkeakoulussa

Keskustelin messujen jälkeen oman pilottiryhmäni kanssa osallistamisten tärkeimmistä elementeistä, joita tärkein on, että sisältö koetaan itselle tärkeäksi tai ainakin henkilön ison tavoitteen kannalta pakolliseksi. Muodolla ei ollut isoa merkitystä.

Kun tätä vertaa niihin ongelmiin joita opintojen etenemisen tieltä joutuu tutorina raivaamaan kuten esim. tietotekniikan taitamattomuus, haluttomuus itsenäiseen työskentelyyn tai terveydelliset ongelmat, niin ajattelen, että verkossa järjestettävä pääsykoe voisi testata tiedon lisäksi ainakin nuo kaksi ensimmäistä kohtaa. Kun pääsykokeeseen ei enää tarvitsisi matkustaa, niin hakijamäärät voisivat nousta ja sitä myöden sisään päässyt ryhmä pitäisi olla tasokas.

Jos yhdistämme aikaisemman koulumenestyksen, joka on korreloinut myös myöhempään opintomenestykseen ja mahdolliset työnäytteet, niin avoimen korkeakoulun verkko kurssi palvelee varmasti kaikkia toimialoja myös Lapin ammattikorkeakoulussa.

Julkisuudessa on keskusteltu myös siitä, että verkossa suoritettavalla pääsykokeella voisi hakea mihin hyvänsä korkeakouluun, kokeen suorituspaikasta riippumatta. Tämä poistaisi päällekkäisyyden aiheuttamia poissaoloja pääsykokeista, sekä tietenkin kokelailta matkoja ympäri Suomen.

Tämä vaatisi ainakin uuteen järjestelmään siirryttäessä enemmän suunnittelua ja markkinointia kuin mitä hakuun nyt käytetään. Verkkopääsykoe antaa myös viestin siitä, että opintoja voi suorittaa paikkavapaasti, mutta tämähän ei pitäisi olla Lapin ammattikorkeakoululle ongelma, onhan yksi strateginen painopisteemme etäisyyksien hallinta.

Tuotu lähteestä: Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut

Webinaarista taitoa tekijänoikeuksiin (Suomen eOppimiskeskus ry:n koulutustarjontaa)

Tarvitsetko neuvoja tekijänoikeusasioissa? Tarvitsevatko koulusi opettajat koulutusta avoimista verkkosisällöistä? Tässä webinaarissa kerromme perusasiat: mitä saa opetuksessa tehdä, mitä ei, ja missä asioissa on edettävä harkiten. Saako niitä YouTube-videoita nyt sitten esittää? Entä mistä musiikkia oppilaiden tekemän videon taustalle? Mitä kuvia voi netistä kopioida opetusmateriaaliin? Näitä ja monia muita jokapäiväisiä pulmia käydään läpi aamupäivän webinaarissa.

Aika: 25.1.2018 klo 9-12:30
Paikka: https://eoppimiskeskus.adobeconnect.com/kotek

Ohjelma

9:00-10:30 Alustus ja johdanto tekijänoikeuksiin ja CC-lisensseihin
10:30-10:45 TAUKO
10:45-12:15 Tekijänoikeuscasejen purku
12:15-12:30 Seuraavat stepit ja palautteen keruu

Kouluttajat

Tarmo Toikkanen, Opettajan tekijänoikeusoppaan kirjoittaja
Kaisa Honkonen, opettajankouluttaja

Ilmoittautumiset

Webinaari on kaikille avoin ja maksuton.

Ilmoittautumislomake >>>


Webinaari on osa KOTEK-hanketta. KOTEK on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja Suomen eOppimiskeskuksen hallinnoima hanke, joka kouluttaa tekijänoikeusasioita opetushenkilöstölle.


Tuotu lähteestä: Suomen eOppimiskeskus ry:n koulutustarjontaa

Autoalan osaaminen näkyväksi osaamismerkeillä (Poluttamo)

Avoimilla osaamismerkeillä osaaminen tehdään näkyväksi digitaalisesti. Perusidea on, että osaaja eli merkkien saaja itse hallinnoi eri tahoilta saamiaan merkkejä, ja linkittää niitä esimerkiksi työhakemukseen, sosiaaliseen mediaan jne.

Poluttamo-hankkeessa toteutettu mallinnus kuvaa autoalan opiskelijoille tehdyn osaamismerkkijärjestelmän Omniassa. Sekä mallinnus että hankkeessa tuotetut osaamismerkit ovat avoimesti käytettävissä CC BY-SA (4.0) -lisenssillä.

Pähkinänkuoressa autoalan merkkijärjestelmä toimii seuraavasti: Oppilaitos luo merkit ja hakulomakkeet, opiskelijat hakevat merkkejä, ja opettaja hyväksyy ne. Opiskelija lisää merkit omaan digitaaliseen portfolioonsa ja jakaa linkkejä niihin tilanteen mukaan.

Autoalan osaaminen näkyväksi osaamismerkeillä -mallinnus

Esko Lius
Erityisasiantuntija, digitaalinen oppiminen / Omnia (Espoo)


Tuotu lähteestä: Poluttamo

Joulukuun webinaaritallenteita (Matleenan blogi)

Suomessa järjestetään viikottain useita maksuttomia webinaareja eli verkkoseminaareja opettajille. Niistä suurin osa myös tallennetaan, joten ne ovat katsottavissa silloin kun itselle parhaiten sopii. Tämän lisäksi mm. kesäyliopistot järjestävät edullisia webinaarisarjoja ja lisää valikoimaa löytää suuntaamalla katseet Suomen ulkopuolelle.

Tieto webinaareista on hajallaan eri oppilaitosten, verkostojen, hankkeiden ja yritysten sivuilla, mutta aktiivisena somen seuraajana oli ylläpitänyt opetusalan webinaarien listausta. Aloitin sen noin kuusi vuotta sitten PAOK-hankkeen sivulla ja sen jälkeen olen jatkanut sitä tämän blogin webinaarit-sivulla.

Vedän webinaareja lähes viikottain ja jotakuinkin yhtä usein niihin myös itse osallistun. Alla on kolmen joulukuisen esitykseni tallenteet ja diat. Kahdessa ensimmäisessä on muitakin puhujia, joten niistä saa laajemman kattauksen käsillä olleesta teemasta.

Maksuttomat verkkotyökalut arviointiin ja osallistamiseen

Digikilta on laaja verkostohanke esi- ja perusopetuksen sähköisten oppimisympäristöjen kehittämiseksi. Se järjestää kaikille avoimia webinaareja. Joulukuun kahden tunnin webinaarissa esillä oli seitsemän näkökulmaa sähköiseen arviointiin asiantuntija- ja yrityspuheenvuorojen kautta.Digikillan sivulta löydät tallenteet kustakin osuudesta erikseen. Oman osuuteni otsikkona oli Maksuttomat verkkotyökalut arviointiin ja osallistamiseen. Esitykseni diat ja lisämateriaalit löydät tämän blogin sähköisten kokeiden sivulta.

Digitaalisuus osana opetusta

Seminaarin päätteeksi palkittiin 21 opettajaa, jotka olivat suorittaneet kaikki kahdeksan osaamimerkkiä. Kuva: Matleena Laakso CC BY

LAMKissa järjestettiin Opettajuuden valmennusohjelma LOVE-päätöstilaisuus, missä pidin puheenvuoron teemasta Digitaalisuus osana opetusta (tallenne ja diat).

Tilaisuuden päätteeksi kerrottiin valmennusohjelmassa tehdyistä osaamisen näytöistä. LAMKissa 92 opettajaa oli suorittanut kaikkiaan 409 osaamismerkkiä. Suosituin oli tiimiopettajuus (90 kpl), toiseksi suosituin uudistava oppiminen ja uudet opetusmenetelmät (66 kpl) ja kolmanneksi suosituin tulevaisuusajattelu (60 kpl).

Hyvät ideat jakoon!

Olen tehnyt noin vuoden ajan sivutoimisesti töitä Turun yliopiston lukio-opettajille suunnatussa Scholae Futurum -hankkeessa. Sen päätöswebinaarin ja tallenne, linkit ja diat löytyvät tältä hankesivulta.Tutustu myös näihin

Suuri osa täydennyskoulutuksesta on siirtynyt verkkoon, mutta onneksi kasvokkaisiakin koulutuksia järjestetään. Tässä Alajärven ja Vimpelin lukioiden opettajat harjoittelevat mm. Padlettia, Adobe Sparkia ja Notegraphya. Kuva: Matleena Laakso CC BY. Kuva on muokattu Prisma-sovelluksella (Android, iOS).

Tuotu lähteestä: Matleenan blogi

Johdon neuvotteluhuone (Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut)

Lahja Karjalainen, yliopettaja, Lapin ammattikorkeakoulu

Tein Moodle-työtilaan toteutuksen, joka simuloi pienen liiketoimintaa harjoittavan Digi&Data Oy:n ulkoisen laskentatoimen prosessia ja sen kytkeytymistä päätöksentekoon yrityksen tilikauden aikana. Ulkoinen laskentatoimihan huolehtii taloudellisen tiedon tuottamisesta liiketoiminnasta yrityksen sidosryhmille päätöksentekoa varten. Opiskelijoiden tehtävänä oli laatia kirjanpito tilikaudelta ja tilikauden päättyessä tilinpäätös ja tilinpäätösasiakirjat Netvisor–kirjanpito-ohjelmalla.  Lisäksi he laativat henkilöstökertomuksen, tekivät tilintarkastuksen, analysoivat liiketoimintaa sekä laativat lehdistötiedotteet sekä suomen että ruotsin kielellä. Tilinpäätös allekirjoitettiin, vahvistettiin ja päätös voitonjaosta tehtiin ryhmien valmistelemissa ja pitämissä Digi&Data Oy:n osakeyhtiölain säädösten mukaisissa hallituksen kokouksissa ja yhtiökokouksissa.

Toteutus pyrki simuloimaan niitä tilanteita, jossa opiskeltavia tietoja ja taitoja tullaan käyttämään työelämässä.  Johdon neuvotteluhuoneen tavoitteena oli motivoida opiskelijoita oppimaan tehtävillä, jotka kytkeytyvät tulevaan työhön ja haastavat opiskelijoita ajattelemaan ja ratkaisemaan ongelmia alan ammattilaisten tapaan.

Yhtenäinen projektille varattu työtila Moodlessa auttoi siinä, ettei tieto ei leviä ympäriinsä. Kaikki projektiin liittyvä tieto, tehtävät, suunnitelmat, ajankäyttö, valmiit dokumentit jne. löytyivät yhdestä paikasta,  jonne kaikki pääsevät sekä katsomaan, lisäämään omat työnsä että tarkastelemaan toisten töitä.

Opiskelijoiden toteuttamissa projekteissa on aina eritasoisia osaajia. Kun osallistujat suunnittelivat yhdessä tehtävät ja aikataulutukset Gantt-kaavioita hyödyntäen, se antoi kaikille kokonaiskuvan tehtävistä ja niiden aikatauluista. Aikataulu ja projektin lopetus sovittiin jo aloituspalaverissa.  Projekti pilkottiin osiin, jossa jokaisella oli omat tehtävänsä. Tehtävät oli selkeästi listattu, vastuutettu ja niillä oli selkeät prioriteetit eli kaikki tiesivät mitä tapahtuu seuraavaksi ja kuka on siitä vastuussa.

Työtilassa hyödynnettiin Kanban-taulua, jonka  avulla kaikille hahmottuu kokonaisuus, jota ollaan tekemässä. Perusidea Kanbanissa on  työn visualisointi, käynnissä olevan työn määrän rajoittaminen sekä pyrkimys jatkuvaan kehittämiseen.  Kanbanissa työt järjestellään käyttäen Kanban-taulua. Taulussa on omat sarakkeensa kuvaamassa eri työnvaiheita, joiden kautta tehtävät kulkevat. Tämä visuaalisuus pyrkii tekemään prosessiin pesiytyneet pullonkaulat näkyviksi ja auttaa tiimiä tunnistamaan kohtia, joissa työn etenemistä voidaan kehittää.

Tuotu lähteestä: Lappilaiset osallistavat verkko-oppimisratkaisut

Tietokirjani ADHD:n tukimuodoista kasvatuksessa, koulutuksessa ja työelämässä (Erja Sandberg)

Olen kirjoittanut tietokirjan nimeltä ADHD ja oppimisen tuki – Huomioi yksilölliset tarpeet ja vahvuudet.  PS-kustannus julkaisee kirjan valtakunnallisten opetus- ja kasvatusalan Educa-messujen yhteydessä 26.1.2018 Helsingin messukeskuksessa. Olen myös itse paikalla koko messujen ajan.

Kirjassa tarkastelen aktiivisuuden, tarkkaavuuden sekä toiminnanohjaukseen pulmiin liittyviä, kasvatuksessa, opetuksessa ja ohjauksessa huomioitavia asioita pedagogisessa kontekstissa. Pohjaan tarvittavia toimenpiteitä mm. opetuksenjärjestäjää ja opettajaa ohjaavaan lainsäädäntöön sekä opsiin. Kirjassa on mukana väitöstutkimuksestani sitaatteja sekä myös joitakin omakohtaisia kokemuksia ja näkökulmia aiheesta oman ADHD-vahvuudella varustetun nuoreni myötä.

Kirjani pohjaa myös vahvasti positiiviseen psykologiaan ja siitä sovellettuun positiiviseen pedagogiikkaan. Kantava teema läpi kirjan on oppilaan ja opiskelijan vahvuusperustainen tukeminen, vahvuuksien merkitys kehittyvän lapsen ja nuoren itsetuntoon ja minäkuvaan. Opettajan tai ohjaajan toimet vaikuttavat toki myös oppilaan tai opiskelijan koko loppuelämään.

Kirja pohjaa kaikkeen kokemukseeni, koulutukseeni, tutkimukseeni ja työskentelyyni ADHD-ominaisuuksilla varustettujen henkilöiden kanssa lapsista aikuisiin usealla sektorilla. Näkökulma on siten hyvin moninainen ja ulottuu myös koulun toimijoiden ulkopuolelle esimerkiksi kuntoutukseen ja vanhemmuuteen, perhe-elämään.

Kirja soveltuu kaikille koulutusasteille ja niiden välille 🙂

Kirja koostuu tukitoimien tärkeyden jatkumona kronologisesti lapsuudesta nuoruuteen ja edelleen aikuisuuteen saakka. Kirjassa käsitellään siten erikseen varhaiskasvatusta, perusopetusta, toisen asteen koulusta sisältäen lukiokouluksen ja ammatillisen koulutuksen, korkeakoulutusta ja näissä kaikissa helposti mahdollistettavia tukimuotoja ADHD-ominaisuuksilla varustetuille henkilöille. Kirja ulottuu koulutuksen lisäksi henkilön työelämään saakka ja läpikäyn myös huomioitavia asioita tukea tarvitsevan aikuisen näkökulmasta työtehtävissä.

Kasvun ja koulutuksen vaiheiden lisäksi olen kirjoittanut tärkeistä koulutuksen nivelvaiheista, siirtymistä ja sen merkityksestä opettajan työhön ja oppilaan tai opiskelijan tukitoimiin. Etenkin nivelvaihe perusasteelta toiselle asteelle on väitöstutkimuksenikin mukaan merkittävä taitekohta siihen, hakeutuuko nuori perusopetuksen jälkeisiin toisen asteen opintoihin, ja pystyykö hän käymään opinnot loppuun saakka saaden esimerkiksi ammatin ja työllistyen, vai putoaako nuori opinnoista kesken matkan.

Kirjassa on esitelty myös konkrettinen malli käytettäväksi koulu- ja/tai kuntakohtaisesti perusopetuksen ja toisen asteen nivelvaiheen asianmukaisen siirtymän ja tukitoimien varmistamiseksi.

Kenelle kirja on tarkoitettu?

Kirja soveltuu opetus- ja kasvatusalan nykyisille toimijoille ja alaa opiskeleville henkilöille, niin eri alan opettajille (esimerkiksi lastentarhanopettajat, luokanopettajat, aineenopettajat, erityisopettajat) kuin opetus- ja kasvatusalan ohjaajillekin. Kirjasta on hyötyä myös erilaisille  nuorten valmentajille ja harrastusten ohjaajille. Kirjassa on paljon tietoa ja konkreettisia esimerkkejä myös ADHD-oireisten henkilöiden huoltajille ja muille läheisille. Lisäksi esimerkiksi lastensuojelun, sosiaalitoimen ja nuorten työllistymisen parissa työtä tekevät ammattilaiset saavat kirjasta varmasti paljon lisätietoa työhönsä.

Mistä voit tilata kirjan?

Voit tilata kirjan ennakkotilaajan alennuksella nyt PS-kustannuksen verkkosivuilta osoitteesta https://www.ps-kustannus.fi/6892.html.

Koulutusta kirjan oheen

Kirjan myötä tulen kouluttamaan ja luennoimaan ensi kevään monista erityispedagogiikkaan sekä lasten, nuorten ja aikuisten tukemiseen liittyvistä aihealueista erilaisissa koulutustilaisuuksissa, niin varhaiskasvatuksen, perusopetuksen, toisen asteen koulutuksen, aikuiskoulutuksen kuin korkeakoulutuksenkin toimijoille sekä lisäksi muille sektoreille.

Puheenvuoroni näkökulma voidaan räätälöidä kohdejoukon mukaan, tietyille opettajille ohjaajille tai valmentajille, kaikille koulutusasteiden toimijoille ja myös huoltajille. Mikäli haluat järjestää omassa oppilaitoksessasi tai kunnan toimijoiden kesken koulutuksen, veso-päivän tms., ota yhteyttä erja.sandberg@helsinki.fi.

Räätälöidään teille sopiva koulutuskokonaisuus esimerkiksi vahvuusperustaisista oppimisen tuen muodoista, ADHD:sta, oppimisvaikeuksien tunnistamisesta, nivelvaiheiden toteuttamisesta, positiivisesta pedagogiikasta tai työhyvinvoinnista.


Kirjoittajalta:

Erja Sandberg
kasvatustieteen tohtori, erityispedagogi

Täältä pääset lukemaan muita blogikirjoituksiani