Lähde mukaan syksyn SeOppi-lehteen kesäiseen etuhintaan! (eOppimiskeskus)

kesätarjousseoppiSuomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti SeOppi ilmestyy seuraavan kerran marraskuussa 2018. Lehdessä julkaistaan artikkeleita ja ilmoituksia suomeksi ja englanniksi.

Lehteen kannattaa lähteä mukaan jo nyt – kesäkuun loppuun mennessä tehtyihin artikkeli- ja ilmoitustilavarauksiin 10 % kesäalennus normaalihinnoista. Esimerkkihintoja alla:

Artikkelit

  • artikkelisivu kesähintaan 693 € + alv
  • artikkeliaukeama kesähintaan 1 305 € + alv

Ilmoitukset

  • koko sivun ilmoitus kesähintaan 693 € + alv
  • puolen sivun ilmoitus kesähintaan 351 € + alv

Suomen eOppimiskeskus ry:n päättäville yhteisöjäsenille kesäalennus on 15 % normaalihinnoista*. Tarkemmat hintatiedot löytyvät SeOppi-lehden mediatiedoista. Kesäalennus on voimassa 30.6.2018 saakka.

Lisätietoja

www.eoppimiskeskus.fi/tietopalvelut/seoppi

*Eli kesän kunniaksi 5 % lisäalennus perinteiseen 10 % jäsenalennukseen.

Tuotu lähteestä: eOppimiskeskus

eEemeli-kilpailussa vuoden parhaaksi oppimisratkaisuksi valittiin Tawasta Oy:n Futural Skills (eOppimiskeskus)

Vuoden 2018 parasta digitaalista oppimisratkaisua etsineen eEemeli-kilpailun tulokset julkistettiin ITK2018-konferenssissa 12.4.2018 Hotelli Aulangolla Hämeenlinnassa. Yrityssarjan parhaana oppimisratkaisuna palkittiin Tawasta Oy:n Futural Skills. Kunniamaininnat saivat Sanoma Pro Oy:n Arttu sekä Oppimisen Talo Oy:n Oppimisen Talo. Oppilaitossarjassa voittajaksi nousi Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tuberoom. Yleisön suosikkina palkittiin Sanoma Pro Oy:n Arttu.

Puheenjohtajana Leena Pöntynen

eEemeli-kilpailu järjestettiin tänä vuonna jo 17. kerran. Suomen eOppimiskeskus ry:n lisäksi kilpailun järjestämisessä olivat mukana Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK, Hämeenlinnan kaupunki, Kuntaliitto, Laurea-ammattikorkeakoulu, Otavan Opisto, Teknologiateollisuus sekä Education Finland -kasvuohjelma. Kilpailun arviointiraati muodostui yritysten ja julkisen sektorin e-oppimisen, pedagogiikan ja koulutuksen asiantuntijoista. Raadin puheenjohtajana toimi Kuntaliiton erityisasiantuntija Leena Pöntynen.

Voittajatuotteissa vastauksia reformin haasteisiin ja opetuksen digitalisaatioon

Vuoden 2018 eEemeli-kilpailun teemana oli Välineitä digiajan löytöretkeilijälle. Kilpailussa haettiin innovatiivisia, sisällöltään ja toiminnallisuudeltaan laadukkaita oppimista edistäviä tuotteita ja palveluita kahdessa sarjassa. Yrityssarjan pääpalkinnon voitti Tawasta Oy:n Futural Skills, oppilaitossarjan ykkössijan sai Jyväskylän ammattikorkeakoulun Tuberoom.

Futural Skills on monipuolinen työkalu ammatillisen käytännön osaamisen seurantaan koulussa, työpaikalla ja vapaa-ajalla huomioiden erilaiset oppijat sekä monipuolisten käyttömahdollisuuksiensa että yksilöllistettävien tavoitteiden kautta. Tuotteessa kiteytyy sekä kilpailun teema että ajankohtaisuus – tuote vastaa ammatillisen koulutuksen reformin haasteisiin yhdistäen opiskelijat, opettajat ja työpaikkaohjaajat samalle alustalle. Raati kiittää tuotteen monipuolisuutta sekä käytettävyyttä: omaa osaamistaan voi dokumentoida niin tekstinä, äänenä kuin videonakin ja mobiilipohjaisuutensa ansiosta tuote on helposti saavutettavissa eri toimintaympäristöissä.

Oppilaitossarjan voittanut Tuberoom on innostava kokonaisuus, jossa näkyy edelläkävijöiden kädenjälki. Tuote on syntynyt aidosta halusta lisätä videoiden käyttöä opetuksessa. Tuberoom mahdollistaa opettajien video-osaamisen kehittämisen itsenäisen harjoittelun tai pienryhmätyöskentelyn kautta. Raati kiittää raikasta toteutustapaa, jossa puhuvan pään tilalla on koko ihminen. Raati näkee tuotteen tarjoavan myös paljon uusia mahdollisuuksia opetuksen digitalisaatiolle.

Kunniamaininta Oppimisen Talolle ja Artulle

eEemeli-kilpailun asiantuntijaraati jakoi kovatasoisessa kilpailussa pääpalkintojen lisäksi kaksi kunniamainintaa.

Oppimisen Talo on raikkaan visuaalinen ratkaisu, joka avaa oven digiajan oppijan löytöretkelle omaan oppimiseen tehden sekä oppimisen tavoitteet että etenemisen helposti seurattaviksi. Raati kokee työkalun vastaavan onnistuneesti arvioinnin uudistamisen pulmiin ja näkee tuotteessa myös kansainvälistä potentiaalia.

Interaktiivinen ja osallistava Arttu luo siltaa perinteisen oppimateriaalin ja uuden teknologian välille innostavasti lisätyn todellisuuden avulla. Hybridimalli avaa laajan aineistopankin oppijan käyttöön pidentäen samalla perinteisten oppikirjojen elinkaarta. Raati näkee tuotteessa runsaasti potentiaalia ja mahdollisuuksia uusille sovelluksille myös oppikirjamaailman ulkopuolella.

Arttu yleisön suosikki

Vuoden 2018 eEemeli-kilpailun yleisöäänestys käynnistyi reilut kaksi viikkoa ennen kilpailun tulosten julkistamista. Äänistä noin 29 prosenttia nappasi Sanoma Pro Oy:n Arttu.

Lisätietoja
Suomen eOppimiskeskus ry
www.eoppimiskeskus.fi/eemeli
www.facebook.com/eEemeli.kilpailu

Tuotu lähteestä: eOppimiskeskus

eEemeli-kilpailun yleisöäänestys on käynnistynyt (eOppimiskeskus)

eEemeliaanestyseEemeli-kilpailu etsii tänä vuonna parhaita välineitä digiajan löytöretkeilijöille. Kilpailun tulokset julkistetaan ITK-konferenssissa 12.4.2018, jolloin palkitaan myös yleisöäänestyksellä valittava yleisön suosikki. Tutustu siis finalisteihin ja osallistu äänestykseen!

Äänestys päättyy 12.4.2018 klo 14.

Lisätietoja
https://www.eoppimiskeskus.fi/yleisoaanestys

Tuotu lähteestä: eOppimiskeskus

Välineitä digiajan löytöretkeilijälle – eOppimisen laatukilpailun finalistit selvillä (eOppimiskeskus)

eEemeli 2018

Vuoden 2018 parasta digitaalista oppimisratkaisua etsivä eEemeli-kilpailu on edennyt loppukilpailuvaiheeseen. Kuntaliiton erityisasiantuntija Leena Pöntysen johtama asiantuntijaraati on valinnut loppukilpailuun seuraavat tuotteet:

Yrityssarja

  • 3DBear AR, 3DBear Oy
  • Arttu, Sanoma Pro Oy
  • Breikkeri, Happia Oy
  • Futural Skills, Tawasta Oy
  • Kopiraittilan koulu, Kopiosto
  • Oppimisen Talo, Oppimisen Talo Oy

Oppilaitossarja

  • Digioppija-verkkokoulutus, Snellman-kesäyliopisto
  • Molupo – mobiililuontopolku, Kirkonkulman koulu, Hämeenlinna
  • Tuberoom, Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Isot kiitokset kaikille kilpailuun osallistuneille!

Lisätietoja loppukilpailuun edenneistä tuotteista on tulossa jakoon Suomen eOppimiskeskuksen sivujen kautta pian käynnistyvän yleisöäänestyksen myötä.

Voittajat julkistetaan 12.4.2018 Hämeenlinnassa

Kilpailun tulokset julkistetaan Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssissa Hämeenlinnassa 12.4. klo 17-18 järjestettävässä palkintojenjakotilaisuudessa. Kilpailun voittaja palkitaan rahapalkinnolla sekä eEemeli-patsaalla.

Lisätietoja ITK-konferenssin sivuilla

Yhteistyössä

Suomen eOppimiskeskus ry, Education Finland -kasvuohjelma, Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinnan kaupunki, Kuntaliitto, Laurea-ammattikorkeakoulu, Omnia, Otavan Opisto ja Teknologiateollisuus.

Lisätietoja

www.eoppimiskeskus.fi/eemeli
Suomen eOppimiskeskus ry
info@eoppimiskeskus.fi

eOppimisen neuvottelukunnan tuotteistamistyöpaja 15.3.2018

Suomen eOppimiskeskus ry:n neuvottelukunta kokoontuu 15.3.2018 kello 14-16.

Paikka: Eteläranta 10, Helsinki

Kokous keskittyy jäsentemme mahdollisuuksiin tuotteistaa Suomen eOppimiskeskuksen erilaisissa hankkeissa ja projekteissa kartuttamaa osaamista. Muun muassa Poluttamo-hankkeessa, AVO-hankkeissa ja eOppimisen laatumerkki -kehityshankkeessa on kehitetty monipuolisesti toimintamalleja, kriteeristöjä, aineistoja ja käsikirjoja, jotka antavat hyvän pohjan jatkokehittelylle. Tarkoitus on, että nämä resurssit ovat jäsenistömme käytettävissä ja hyödynnettävissä.

Neuvottelukunnan kokous pidetään tuotteistamistyöpajana, jota vetää yhdistyksen puheenjohtaja Ari-Matti Auvinen.

Ilmoittautumiset 7.3.2018 mennessä: https://goo.gl/forms/4zvn4ZbMPxsj8n6u1

Tervetuloa!

Tuotu lähteestä: eOppimiskeskus

SeOppi-lehti jaossa ITK-konferenssissa (eOppimiskeskus)

netti seoppiSuomen eOppimiskeskus ry:n jäsenlehti SeOppi ilmestyy maalis-huhtikuun vaihteessa. Lehden yhteydessä julkaistaan ITK-konferenssin näyttelyjulkaisu eli lehti on tuttuun tapaan jaossa osana Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssin messuaineistoja huhtikuussa.

Lehdestä on mahdollista varata sekä artikkeli- että ilmoitustilaa. Aineistojen deadline on 5.3.2018.

Lisätiedot sekä artikkeli- ja ilmoitustilavaraukset: niina.kesamaa@eoppimiskeskus.fi

Artikkeli- ja ilmoitushinnat

ARTIKKELIT   ILMOITUKSET  
Artikkelisivu A4 995 € + alv Etusisäsivu 1 150 € + alv 
1/1 sivu 995 € + alv
Aukeama A4 1 790 € + alv 1/2 sivu 550 € + alv
1/4 sivu 250 € + alv

Suomen eOppimiskeskus ry:n päättäville yhteisöjäsenille artikkeli- ja ilmoitushinnoista 10 % jäsenalennus.

Tarkemmat mediatiedot >>>

Aikaisemmin ilmestyneet lehdet >>>

Tuotu lähteestä: eOppimiskeskus

Pulssi-webinaarit käynnistyvät (Pulssi – sykettä lukioarviointiin)

Pulssi-hanke käynnistää 1,5 vuotta jatkuvan webinaarisarjan, jonka aikana tutustutaan opiskelijoiden näkökulmasta lukion arviointikulttuuriin. Pääpaino on oppimisen aikaisessa arvioinnissa, sillä sen toteuttamisessa on paljon kokeillen kehitettävää ja tutkimuksista käytäntöön sovellettavaa.

Opiskelijoiden kokemukset oppimista ohjaavasta, tukevasta ja kannustavasta (formatiivisesta) arvioinnista vaihtelevat laidasta laitaan. “Yhdellä kurssillani saimme välissä palautetta sekä kanssaopiskelijoilta että opettajalta, mikä paransi omaa suoritusta.” “Joillain kursseilla ei saa ollenkaan käsitystä omasta osaamisestaan kurssin aikana, ja ainoa arviointi tapahtuu aivan kurssin lopussa arvosanan muodossa.”

Lukiolakiin (2008, § 17) on kirjattu: “Opiskelijan arvioinnilla pyritään ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua sekä kehittämään opiskelijan edellytyksiä itsearviointiin. Opiskelijan oppimista ja työskentelyä tulee arvioida monipuolisesti.”

Lukion arki on tiivistä ja kiireistä. Moni asia on liikkeessä yhtä aikaa, ryhmät suuria ja opettajan aika kortilla. Silti on paljon sellaista, mistä arviointikulttuurin kehittämisen voi saada liikkeelle. Opettaja voi saada oivalluksia opiskelijoilta, kollegoilta, tutkimuksista, teorioista tai ihan vain omaa työtään uudelleen ajattelemalla ja organisoimalla.

Jos ajatus isoista muutoksista tuntuu mahdottomalta, kannattaa lähteä liikkeelle pienin askelin. Pulssi-hankkeen opiskelijakyselyssä eräs opiskelija toivoi, että opettaja kiertäisi välillä luokassa, jolloin olisi luontevampaa jutella ja pyytää vaikka palautetta jostakin meneillään olevasta kurssityöstä. Toinen opiskelija huomautti osuvasti, että kurssipalautetta voisi kysyä jo ennen kurssin päättymistä, jolloin saattaisi itsekin päästä osalliseksi toivotuista muutoksista. Kolmas kiitteli sitä, että arviointiasioita käydään kurssin ensimmäisellä oppitunnilla läpi, mutta totesi, että siinä vaiheessa ei toisaalta osaa vielä toivoa mitään muutoksia. Ja sellainenkin oli opiskelijoiden toiveissa, että arviointiin liittyvät asiat olisivat koko kurssin ajan saatavilla dokumenttina Wilmassa tai jossain muualla.

Opiskelijoiden toiveet eivät vaadi suurta ajankäyttöä vaan rutiinien pientä muuttamista. Arviointikulttuurin muutos ei synny opetussuunnitelmien tavoitelauseista vaan siitä, mitä käytännössä oikeasti tehdään. Opiskelijan osallisuus muuttuu arjen käytänteeksi, kun hänen toiveeseensa reagoidaan konkreettisesti. Arvioinnin kannustavuus voi syntyä esimerkiksi siitä, että opettaja kysyy ja kuuntelee tai siitä, että hyväksi havaittu opiskelijan idea toteutetaan käytännössä.

Tuotu lähteestä: Pulssi – sykettä lukioarviointiin

Webinaari: Opiskelijoiden kokemuksia lukioarvioinnista (Pulssi – sykettä lukioarviointiin)

Tiistaina 23.1. klo 15:00 – 15:45 Pulssi-hankkeen webinaarissa arviointitutkija Najat Ouakrim-Soivio ja hankkeen vetäjä Anne Rongas käyvät keskustelua opiskelijakyselyn tuloksista.

Pulssi-hanke toteutti vuodenvaihteessa neljässä lukiossa arviointiin liittyvien kokemusten kyselyn. Alustavista tuloksista nousi esille kehittämiskohteita. Kuinka toiveet ja joskus karukin arki kohtaavat? Mistä voisi aloittaa? Mistä opiskelijoiden kokemukset kertovat? Mitä arviointikulttuuri on käytännössä ja miten sitä kouluyhteisössä voitaisiin kehittää? Tule kuulemaan ja keskustelemaan suoraan webinaariin tai katso tallenne ja osallistu keskusteluun Facebookissa.

Webinaarin osoite: http://eoppimiskeskus.adobeconnect.com/pulssi/.

Ilmoittaudu ennakolta, niin saat osallistumisohjeet, muistutusviestin ja aineistot webinaarin jälkeen: ilmoittautumislomake. Webinaari on maksuton ja tallenne tulee saataville Pulssi-hankkeen blogiin.

Pulssi on Opetushallituksen rahoittama kehittämishanke.

Tietoja hankkeesta

Tuotu lähteestä: Pulssi – sykettä lukioarviointiin

Data ja visualisoinnit oppimisen ja ohjauksen tukena (eOppimiskeskus)

Teksti: Kari A. Hintikka
Kuva: Markus Kitola

Digitalisaation myötä yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla syntyy nykyään niin paljon dataa, että ihmismieli ei hahmota sitä perinteisin keinoin, kuten vaikkapa tulostettuina paperilistoina. Samalla digitalisaatio tarjoaa uudentyyppisiä työkaluja. Niiden avulla datasta voidaan nähdä kokonaisuuksia sekä asioiden välisiä suhteita ja merkityksiä, joiden esiinsaaminen on lähes mahdotonta perinteisin keinoin.

Data ja sen visualisointi ovat tulleet arkeen esimerkiksi liikuntasovellusten ja älykännyjen myötä. Sovellusten avulla ihmiset voivat helposti seurata edistymistään, suhteuttaa suorituksiaan olosuhteisiin ja tehdä liikuntasuunnitelmia.

Toisena esimerkkinä ovat internetin ruokavalio-palvelut. Niissä haetaan päivittäistä kaloritarvetta varten tiedot ruokien ravintoarvoista esimerkiksi Fineli.fi:sta. Ihmisen kokoon suhteutettuna on helppo laatia päivittäiset ateriat.

Verkko-oppimisympäristöjen suosion myötä data ja sen analysointi on alkanut yleistyä myös oppimisessa, opetuksessa ja oppilaanohjauksessa. Opiskelijan digitaalisten jalanjälkien analysointia kutsutaan oppimisanalytiikaksi.

Oppimisanalytiikan hyödyntämisellä on paljon etuja. Opetus ja ohjaus voidaan kohdentaa niitä eniten tarvitseviin oppilaisiin. Mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua varhaisessa vaiheessa. Analytiikalla voidaan jopa ennakoida opiskelumenestystä ja keskustella ennakkoon opiskelijan kanssa millaisia tuloksia hän tavoittelee.

Matematiikassa oppimisvaikeudet voidaan tunnistaa automaattisesti solmukohdittain ViLLEn analytiikkatyökalujen avulla

Oppimisanalytiikalla ja visualisoinneilla voidaan myös analysoida kurssin tai ryhmän sisäistä dynamiikkaa. Ketkä ovat vuorovaikutuksessa keskenään tai kääntäen, onko paljon yksin opiskelevia ja pitäisikö asiaan tarttua.

Luonnollisestikaan digityökalut eivät korvaa opetusta tai henkilökohtaista oppilaanohjausta, mutta ne tarjoavat runsaasti työkaluja olemassa olevan tilanteen hahmottamiseen ja opetuksen ja ohjauksen suunnittelun tueksi.

Oppimisanalytiikkaa on tutkittu Suomessa muutama vuosi, pääasiassa yliopistoilla ja ammattikorkeakouluissa. Yksittäiset oppilaitokset ovat tehneet analyyseja Excelilla, mutta pidemmän päälle valmistyökalut helpottavat varsinaista analysointia.

Moderneissa suomalaisissa oppimisympäristöissä alkaa olla myös analysointi- ja visualisointityökaluja. Esimerkiksi matematiikassa oppimisvaikeudet voidaan tunnistaa automaattisesti solmukohdittain ViLLEn analytiikkatyökalujen avulla (ks. kuva).

Oppimisanalytiikka opettajan työvälineeksi -koulutus

Suomen eOppimiskeskus ry järjestää vuonna 2018 yhdessä Otavan Opiston ja Turun yliopiston Oppimisanalytiikkakeskuksen kanssa perusasteen, toisen asteen ja vapaan sivistystyön opetushenkilöstölle suunnatun koulutuskokonaisuuden, joka tarjoaa digitaalisia valmiuksia ja itsenäistä soveltamistaitoa oppimisanalytiikan hyödyntämiseksi oman kurssin sähköistyksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä ideoita jo käytössä olevien oppimateriaalien ja menetelmien nykyaikaistamiseen jatkuvan arvioinnin suuntaan. Tarjolla on lisäksi uudentyyppistä tietoa ja mahdollisuuksia arvioida ja ohjata oppijan osaamisen kehitystä sekä uusia henkilökohtaisen oppilaanohjauksen menetelmiä ja välineitä.

Koulutus koostuu kahden opintopisteen laajuisesta perusosasta sekä neljän opintopisteen syventävästä osasta, jotka sisältävät asiantuntijoiden vetämiä pajapäiviä, itsenäistä työskentelyä sekä webinaareja.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen löytyvät Suomen eOppimiskeskus ry:n koulutusblogista >>>

Tuotu lähteestä: eOppimiskeskus

Välineitä digiajan löytöretkeilijälle – eEemeli-kilpailu palkitsee vuoden parhaan oppimisratkaisun (eOppimiskeskus)

eEemeli 2018

eEemeli on valtakunnallinen laatukilpailu, jossa etsitään vuosittain parasta digitaalista oppimisratkaisua. Kilpailun tavoitteena on nostaa esille erinomaisia oppimisratkaisuja, edistää tuotteiden innovatiivisuutta ja laatua sekä kannustaa toimijoita luomaan ja kehittämään uusia oppimisratkaisuja. Vuonna 2018 kilpailu järjestetään jo 17. kerran.

Vuoden 2018 eEemeli-kilpailu etsii innovatiivisia sekä sisällöltään että toiminnallisuudeltaan laadukkaita oppimista edistäviä tuotteita ja palveluita digiajan löytöretkeilijän oppimisen tueksi.

Kilpailussa on kaksi sarjaa: Yrityssarja ja Oppilaitossarja.

Yrityssarjaan voivat osallistua Suomessa toimivat yritykset sekä organisaatiot ml. yhdistykset, jotka ovat tuottaneet oppimisen palvelun, toimintatavan tai tuotteen. Itse tuote voi olla globaali sovellus.

Oppilaitossarja on tarkoitettu Suomessa toimivissa oppilaitoksissa tuotetuille oppimisen palveluille, toimintatavoille ja tuotteille. Itse tuote voi olla globaali sovellus.

Oppilaitosten ja yritysten tai muiden organisaatioiden yhteistyönä syntyneet tuotteet, toimintatavat ja palvelut ovat tervetulleita mukaan yrityssarjaan.

Ilmoittaudu mukaan 11.2.2018 mennessä
eEemeli-kilpailun ilmoittautuminen on käynnissä 11.2.2018 saakka osoitteessa www.eoppimiskeskus.fi/eemeli. Kilpailuun voivat osallistua Suomessa toimivat yritykset sekä organisaatiot ml. yhdistykset ja oppilaitokset, jotka ovat tuottaneet oppimisen palvelun, toimintatavan tai tuotteen. Itse tuote voi olla globaali sovellus.

Voittajat julkistetaan huhtikuussa 2018
Kilpailun tulokset julkistetaan Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssissa Hämeenlinnassa huhtikuussa 2018. Kilpailun voittaja palkitaan rahapalkinnolla sekä eEemeli-kiertopatsaalla.

Kilpailussa arvioidaan mm. tuotteen kannustavuutta, arjen hyödyllisyyttä, kaupallista potentiaalia, yhteiskunnallista vaikuttavuutta, yhteisöllisiä työskentelymenetelmiä, innovatiivisuutta, esteettömyyttä sekä teknistä ja pedagogista käytettävyyttä.

Yhteistyössä
Kilpailun yhteistyökumppanit: Suomen eOppimiskeskus ry, Hämeen ammattikorkeakoulu, Hämeenlinnan kaupunki, Laurea-ammattikorkeakoulu, Omnia, Otavan Opisto ja Teknologiateollisuus sekä Education Finland -kasvuohjelma.

Lisätietoja
www.eoppimiskeskus.fi/eemeli
Suomen eOppimiskeskus ry
info@eoppimiskeskus.fi 
www.eoppimiskeskus.fi

Tuotu lähteestä: eOppimiskeskus