Opetusteknologiamessujen antia korkeakoululuille – BETT 2014

Bett, Euroopan suurimmat opetusteknologiamessut Lontoon Excelissä, kokosivat tammikuussa yhteen valtavan määrän sekä brittiläisiä että kansainvälisiä tekniikan ja palvelujen tuottajia. Tarjontaa oli runsaasti kaikille kouluasteille. Suomalaisten blogikirjoituksia BETT 2014 messuista on koottu tänne http://www.matleenalaakso.fi/2014/01/suomalaisten-bett-2014-matkaraportit.html Raporteissa on hyvin kuvattu messujen sisältöä. 
Näyttelyn yhteydessä järjestettiin Teknologia korkeakoulutuksessa -seminaari, joka tarjosi meillekin ajankohtaisia aiheita: MOOC, BYOD, oppimisen analytiikka (learning analytics) sekä henkilöstön ja opiskelijoiden digitaalisen lukutaidon (digital literacy) parantaminen. 
Ilmaiset verkkokurssit, MOOCit herättivät monia avoimia kysymyksiä. Onko kannattavaa tuottaa ilmaisia kursseja? Kilpailevatko kaupalliset verkkokurssien tuottajat samoista opiskelijoista kuin yliopistot? Vievätkö isot brändiyliopistot avoimilla kursseillaan pienten yliopistojen opiskelijat? FutureLearn – alusta, jonka jäseniä ovat Open Universityn lisäksi monet brittiyliopistot, kiinnosti seminaariosallistujia. eOppimisen vaikuttaja Donald Clark osallistui seminaarissa paneeliin ja bloggasi myöhemmin otsikolla “MOOCs: Futurelearn 4 pluses & 4 minuses”. Keskusteluja käytiin MOOCien laadusta ja opetuksen innovatiivisuudesta, ohjauksen tarpeesta sekä opetustarjonnan sisällöstä. Opiskelijat ovat alkaneet hakea oppimateriaalia enemmän Youtubesta kuin Google-haulla, videoiden avulla halutaan opiskella. 
Korkeakouluissa joudutaan kysymään, millä kaikilla eri laitteilla ympäristössä pitää pystyä toimimaan? Henkilöillä on keskimäärin 2-3 erilaista laitetta aiemman yhden tietokoneen sijasta. BYOD (bring your own devices) ja mobiilius nähtiinkin uudenlaisen voimaannuttavan ja yhteisöllisen työskentelyn perustana. Kuten Simon Furber asiaa kuvasi “ we are no more slaves to the cable” vaan työskentely tapahtuu erilaisissa ympäristöissä erilaisin laittein yksin tai ryhmissä vuorovaikutteisesti. Palvelut ja oppimisympäristöt ovat yhdestä portaalista helposti saavutettavissa ja käytettävissä erilaisilla laitteilla yhtä helposti kuin kotona. Toimiva langaton verkko on työskentelyn perusta. Tietohallinnolle haasteena ovat erilaiset käyttäjät ja laitteet, laitteiden omistajuus sekä tietoturva.  It is now anytime, anywhere, any device and any source.
Oppimisen analytiikasta esiteltiin mielenkiintoisia näkymiä. Verkkoympäristöissä kerätään paljon dataa, jota ei aiemmin ole analysoitu ja hyödynnetty oppimisen ja opetuksen tukemiseen. Uuden sukupolven oppimisalustat keräävät monipuolisesti dataa ja MOOC-kursseilla mentori pystyy opiskelijoiden aktiivisuuden perusteella suuntaamaan ohjausta. Mentorin kannattaa kommentoida ja kohdistaa ohjaus niihin opiskelijoihin, jotka ovat oppimisympäristössä aktiivisia tai joita muut opiskelijat seuraavat. Analytiikan perusteella voidaan myös poimia erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä toimivat työskentelytavat. Huolestuttavaa kuitenkin on miten MOOC-kurssien järjestäjät käsittelevät opiskelijoiden tietoja ja välitetäänkö niitä eteenpäin kolmansille osapuolille. Tietojen tulisikin ensisijaisesti olla opiskelijan, opettajan sekä korkeakoulun hyödynnettävissä. 
– Irma ja Jaana
Vieraileva kirjoittaja Jaana Kullaslahti jaana.kullaslahti@hamk.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.