Kansalaisjärjestöt tarjoavat pelejä opetuksen tueksi

Erilaisten pelien käyttäminen opetuksessa on kasvava trendi. Pelaaminen oppitunnilla ei tarkoita viihdepelejä, vaan opetukseen suunniteltuja ja oppimiseen innostavia pelejä. Monet opettajat helposti vierastavat ajatusta pelaamisesta oppitunnilla, mutta modernit oppimispelit toimivat tehokkaana apuna. Ne ovat myös erinomainen keino motivoida oppilaita. Toisinaan kouluilla on esimerkiksi vaikeuksia saada poikia innostumaan kielten opiskelusta. Siirtymällä perinteisistä oppimismetodeista opetuksen pelillistämiseen saataisiin helposti aivan uutta motivaatiota perinteisten oppiaineiden opetukseen.

Mistä löytää opetukseen sopivia pelejä?

Monet yksityiset yritykset tarjoavat opetukseen tarkoitettuja pelejä, mutta niiden hinnoittelu on usein liian kallista. Koulujen kannattaakin kääntyä voittoa tavoittelemattomien järjestöjen puoleen ja tiedustella opetuskäyttöön sopivia pelejä erilaisista järjestöistä ja organisaatioista.

Globaalikasvatus on yksi tällainen järjestö, joka tarjoaa mielenkiintoisen ympäristötietoisuutta kasvattavan pelin opetuskäyttöön. Peli on nimeltään My2050 ja siinä pelaaja seikkailevat aidossa kaupunkiympäristössä aktiivisesti liikkuen ja suorittaen tehtäviä.

Peli vaatii mobiililaitteen, johon voi ladata pelisovelluksen täysin ilmaiseksi. Yhden tunnin kestävän pelin aikana pelaajat pääsevät tutustumaan pelissä olevaan päähenkilöön, joka on mielikuvitushenkilö vuoden 2050 maailmasta. Päähenkilö nimeltään Nina Behm, joka toimii futuristisenä tubettajana, kertoo tarinansa ja antaa pelaajille ilmastonmuutokseen liittyviä tehtäviä ratkaistavaksi. Tehtävien ratkominen kerryttää pisteitä ja pelin aikana on mahdollista saavuttaa erilaisia motivoivia saavutuksia.

Pelin avulla oppilaat saavat runsaasti tietoa ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksesta tulevaisuuteen. Tieto ei rajoitu vain luonnossa tapahtuviin muutoksin, vaan pelaajille tarjotaan runsas tietopaketti ilmastonmuutoksen vaikutuksista koko yhteiskuntaan. Tämä laittaa oppilaat pohtimaan omaa asemaansa ja mahdollisuuksiaan vaikuttaa positiivisesti tulevaisuuden näkymiin hilliten ilmastonmuutosta omilla valinnoilla.

Tämänkaltainen oppimistapahtuma on täysin perinteistä poikkeava ja sopii erinomaisesti täydentämään perinteistä opetusta. Peli sopii käytännössä niin maantiedon, biologian kuin liikunnan ja yhteiskuntaopin tuntien piristykseksi. Peli on suunniteltu siten, että yli 10-vuotiaat voivat pelata sitä jo itsenäisesti ja nuoremmatkin aikuisen opettajan tuella. Eikä mikään kiellä aikuisopiskelijoita pelaamasta tätä aktiivista opetuspeliä lisätäkseen tietoisuutta ilmastonmuutoksesta.

Toistaiseksi tämä mielenkiintoinen ilmaispeli opetuksen tueksi tapahtuu Helsingin keskustassa, Vantaan Heurekan ympäristössä, Tampereen Näsinpuistossa tai Espoon keskuksessa. Mikäpä toisaalta olisi parempi syy järjestää innostava luokkaretki toiselta paikkakunnalta kuin opetuspelin pelaaminen.